Авторизация
 

Псіхолаг ТЦСАН Зінаіда РАВЕЦКАЯ расказвае, як распазнаць постнавагоднюю дэпрэсію

 Калі на змену калядным і навагоднім святам прыходзяць звычайныя зімовыя будні, многім яны здаюцца нават не шэрымі, а чорнымі. Як распазнаць постнавагоднюю дэпрэсію і дзе шукаць ад яе паратунак, расказвае псіхолаг ТЦСАН Зінаіда РАВЕЦКАЯ.

 

– Зімовай парой наша паўсядзённасць змяняецца. На вуліцы холадна, светлавы дзень кароткі, на працу і дадому ідзём у цемры. Пасля святочнай мітусні складана вярнуцца да звычайнага рытму, – гаворыць Зінаіда Феафанаўна. – У гэты час і каравуліць нас постнавагодняя дэпрэсія. Распазнаць яе можна па наступных прыкметах: рэзкія змены настрою, агульны стан прыгнечанасці, упадак сіл (энергія не аднаўляецца нават пасля добрага якаснага адпачынку), парушэнні апетыту, у тым ліку поліфагія – схільнасць да пераядання, заядання стрэсу.

 

У чым прычыны такога стану?

– Іх некалькі. Па-першае, напрыканцы года шмат спраў на рабоце, трэба падвесці вынікі, ацаніць зробленае і нерэалізаванае. Па-другое, бярэ сваё фінансавы складнік: патраціўшы грошы на падарункі і прадукты да навагодняга стала, застаёмся са сціплымі запасамі. Па-трэцяе, наводзяць сум няспраўджаныя мары пра цуд. Тут не самую лепшую ролю адыгрываюць казкі і фільмы навагодняй тэматыкі. Хэпі-энд на экране часам стварае ілюзію не толькі ў дзяцей, але і ў дарослых. Параўнанне рэальнасці з казачнымі сюжэтамі схіляе да перажыванняў пра няскладнае жыццё. Па-чацвёртае, пагаршае сітуацыю алкаголь, без якога ў многіх не абыходзяцца святочныя дні. Спіртное толькі ўзмацняе негатыўныя перажыванні. Па-пятае, забірае сілы лішак зносін з людзьмі, асабліва не самымі блізкімі, напрыклад, падчас карпаратываў.

 

Ці ёсць універсальны рэцэпт прафілактыкі і лячэння постнавагодняй дэпрэсіі?

– Кожны выпадак патрабуе індывідуальнага падыходу. Аднак ёсць агульныя правілы, якіх можа прытрымлівацца кожны:

 
- змены ў жыцці не залежаць ад дат календара. Жадаеце добрых перамен – складзіце план дзеянняў і выконвайце пункт за пунктам;

 
- рыхтуючыся да святаў, дзяліце абавязкі паміж блізкімі і сябрамі. Узровень стрэсу будзе меншы, а часу на адпачынак больш;

 
- падтрымлівайце зносіны з роднымі і блізкімі не толькі па святах, тады пасля ўсіх урачыстасцей не ўзнікне адчуванне адзіноты і спустошанасці. Будзьце ініцыятарам сустрэч, хаця б раз на тыдзень праводзьце час разам;

 
- займайцеся дабрачыннасцю, не адмаўляйце ў дапамозе блізкім, нават у дробязях;

 
- хваліце сябе за поспехі. Не варта канцэнтравацца на тым, чаго не паспелі дасягнуць;

 
- уключыце ў рацыён прадукты, што садзейнічаюць выпрацоўцы гармонаў радасці – сератаніну і эндарфінаў. Гэта бананы, інжыр, мёд, горкі шакалад, чырвоны перац;

 
- у складаных выпадках не саромцеся звяртацца па псіхалагічную дапамогу. 

 

Кацярына РЫНКЕВІЧ

Фота для ілюстрацыі.

рейтинг: 
Пакінуць каментар
Мы ў сацыяльных сетках
Курс валют у Міёрах
Святы
Праздники БеларусиБлижайшие праздники Беларуси

Православные праздникиБлижайшие православные праздники

Католические праздникиБлижайшие католические праздники

Именины 21 января 2021
Василий, Виктор, Владимир, Георгий, Григорий, Дмитрий, Евгений, Емельян, Иван, Илья, Михаил, Юлиан, Василиса, Доминика

Именины 20 января 2021
Василий, Иван, Афанасий

Госці краін

free counters
Партнеры сайта